Strata chuti do jedla – stačí nakopnúť pečeň?

Strata chuti do jedla – stačí nakopnúť pečeň?

Nechutenstvo môže mať rôzne dôvody. Ide o stav, ktorý väčšinou netrvá dlho – chuť do jedla by sa mala vrátiť do normálu hneď ako sa prelieči alebo pominie jej príčina. Čo však robiť, ak sa chuť do jedla nevracia?  

Najbežnejšími prejavmi straty chuti do jedla sú únava, nevoľnosť či vracanie, slabosť, strata hmotnosti, hnačka alebo zápcha. Môže spôsobovať podvýživu, s ktorou sa zase spája viacero pridružených komplikácií, ako napríklad: 

  • znížená imunita, 
  • lámavé nechty a vlasy, 
  • zlé hojenie rán, 
  • časté hnačky, 
  • závraty, 
  • psychické problémy. 

Príčiny nechutenstva

U niektorých skupín sa nechutenstvo vyskytuje pomerne často a nemusí byť dôvodom na strach. U detí môže nechutenstvo sprevádzať rast zubov, bolesti brucha či rôzne bežné ochorenia, ako je napríklad nádcha.  

Seniori často strácajú chuť do jedla, keďže sa im spomaľuje metabolizmus a potrebujú menej kalórií. Tehotné ženy zas bežne trpia nechutenstvom kvôli hormonálnym zmenám. 

Príčiny však môžu byť aj vážnejšie. Medzi tie najčastejšie patria: 

  • bakteriálne a vírusové infekcie, 
  • psychické problémy, 
  • ochorenia pečene, ako cirhóza či hepatitída, 
  • niektoré typy rakoviny, 
  • lieky – antibiotiká, analgetiká, cytostatiká, 
  • rádioterapia.

Ak je nechutenstvo spôsobené liekmi, väčšinou pominie, keď ich prestanete užívať. Ak však sa však za nim skrývajú problémy s pečeňou, je dobré chuť do jedla podporiť. 

liv 52 zdravie chránené prírodou

Hepatitída a cirhóza pečene

Hepatitída je zápal pečene, ktorý môže byť spôsobený vírusovou infekciou alebo alkoholom. Ak ide o vírusovú infekciu, v našich končinách sa vyskytujú tri druhy hepatitídy – A, B a C. Viac o nich zistíte v tomto článku. 

Cirhóza je zjazvenie pečene. Môže byť spôsobená alkoholom, ale aj hepatitídou, stukovatením pečene, chorobami ako cystická fibróza či Wilsonova choroba alebo niektorými liekmi.   

Zatiaľ čo mierna alkoholická hepatitída sa dá zvrátiť, cirhóza nie. Správnym stravovaním a abstinenciou však môžete predísť jej ďalšiemu poškodeniu.

Ako podporiť chuť do jedla? 

Je viacero spôsobov, ako môžete nakopnúť svoju pečeň a podporiť tak chuť do jedla. Prinášame vám niekoľko tipov, ktoré vám môžu pomôcť. 

  1. Do ničoho sa nenúťte a pokúste sa namiesto celých jedál jesť trikrát denne len malé porcie, ale zato častejšie. Snažte sa niečo zjesť každé dve hodiny. 
  2. Ak sa vám „riadne“ jedlá jedia ťažšie ako malé občerstvenia, dajte si len malý snack, ako napríklad ovocie, orechy, jogurt či niečo, čo máte radi. Nenúťte sa zbytočne jesť jedlá, ktoré neobľubujete, radšej si doprajte niečo, čo vám naozaj chutí. 
  3. Pri jedle sa neponáhľajte. Doprajte si na každé jedlo dostatok času, jedzte pomaly a poriadne prežúvajte. 
  4. Ak nemáte chuť na teplé jedlo, dajte si radšej studený sendvič, prípadne sucháre alebo keksy. Ak máte pocit, že nezvládnete zjesť nič pevné, dajte si radšej polievku, mliečny koktail alebo nutričný nápoj.  
  5. Hladovanie nie je dobrým nápadom ani v prípade, aj je vám pri pomyslení na jedlo nevoľno (keďže hlad môže nevoľnosť ešte viac zhoršiť). 
  6. Prekonať nechutenstvo vám môžu pomôcť aj doplnky výživy z prírodných zložiek, ktoré podporujú funkciu pečene a zlepšujú chuť do jedla. 

liv 52 zdravie chránené prírodou

Zdroje: 

https://my.clevelandclinic.org/health/symptoms/24228-loss-of-appetite 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4951875/ 

https://britishlivertrust.org.uk/information-and-support/living-with-a-liver-condition/diet-and-liver-disease/coping-with-eating-difficulties/ 

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cirrhosis/symptoms-causes/syc-20351487